klik :: klik

klik :: klik

Wednesday, April 20, 2011

bunga-bunga cinta dah datang!

kisahnya dah bermula musim panas, dan bunga-bunga mula mengambangkan dirinya. sukaaaaa sangat-sangat macam nak lompat-lompat! tak payah pakai baju sampai 4 lapisan, tak payah pakai stokin, tak payah pakai kasut dalam rumah dan macam-macam lagilah yang tak payah. semuanya payah, eh eh .. kalau dulu, masa musim sejuk, tak larat nak basuh baju, banyak lah baju kalau dah sekali pakai 3, 4 helai kan. leceh! kena 2 kali basuh guna mesin, lepas tu keringkan, dan semestinya baju-baju semua jadi hodoh, berkedut teruk gile-gile. kena gosok, tak ke banyak keje jadinya??? dah kalau tak keringkan, kena sidai ambik masa beberapa hari ataupun minggu, weeee minggu tipulah sangat kan! memanglah jadi minggu, dah ko biar je kat penyidai tuhhh kakakakaka! 

bila dah panas, barulah seronok nak keluar rumah, tanam pokok bunga ke ape ke kan. kalo tak, memang seminggu tak keluar lansung! ada benda nak beli barulah keluar, tu i lah kan, hubby harus hari-hari pijak tanah, dah dia gi koje kannn... 

haritu pokok bunga kat tanah sekangkang kera depan pintu rumah tu semua ada batangnye aje, daun-daun semua gugur. ish tak le pulak ambik gambo time tu, ater, dah tak cantik, buat apa nak ambik kan kan? sekali semalam masa nak keluar beli barang dapo, baru perasan yang bunga-bunga rose cintaku dah kembang-kembang siap dah banyak bertaburan kat tanah! punyalah tak tahu menahu keadaan kat luar tu kan! punyalah tak keluar ambik oksigen kat luar tu kan! teruk.. terukkkk..

kebun rose depan rumah
 ops! nasib bee tak gigit raffel, ada banyak bee bee sebab bunga ni wangi nyee lah hai.. kalau memalam keluar, memang takot! takot!
 rose pink!
 rose merah 
 rose oren
tak tau bunga apa, tapi suka sangat kaler-kaler dia 
kebun nan sekangkang kera


 petik-petik, 
bawak masuk bilik, 
letak atas meja solek,
barulah cantik bilik!

8 comments:

MiSz eiN said...

wah siap berpantun gitu
terus jd pandai kan cipta pantun!
:D

bunga2 segar mcmnie bestnyer
mcm kat cameron jek rsnyer
klu ein kena p cameron dulu ah baru dpt tgk bunga segar, besar dan byk mcmnie
nisa ade depan pintu jek
uh besh²

-Sara- said...

wahh cantiknya! bestla leh tanam bunga rose ni depan umah jee..hehe :)

dianizan said...

bestnya dpt petik bunga segar tiap2 ari kan..

~SHiLA~ said...

canteknyeeee bunge² tu..mcm² kaler..rjn ek nica tanam pokok bunge :)

Rania Raffel said...

ein; tiba2 ja kan pandai pantun bagai.. hahaha..

meh le sini hari2 boleh bau wangi ros.. :)

Rania Raffel said...

sara; sewa rumah sekali dengan pokok ros nih kekekekke

Rania Raffel said...

ina; tersalah petik tercocok duri, heeee

Rania Raffel said...

lala, nica mmg rajin, rajin siram jek. pokok tu tumbuh sendiri kikikiki